Automatyczne skrzynie biegów zyskują coraz większą popularność. Nowoczesne automaty dają pewność płynnej i optymalnej jazdy. Ponadto, skrzynia tego typu zapewnia niezwykły komfort podróży. Pokonywanie wielkomiejskich korków nie będzie mam straszne. Czym cechuje się skrzynia DSG? Jaką skrzynię wybrać? Jakie możliwości daje skrzynia CTV? Co trzeba wiedzieć?
Skrzynia DSG
Niezawodne automatyczne skrzynie biegów spełniają oczekiwania nawet najbardziej wymagających kierowców. Wiele osób staje przed dylematem odnośnie tego, jaką skrzynię automatyczną wybrać. Pierwsza propozycja to skrzynia DSG. Jest ona montowana w autach grupy Volkswagen i często jest wybierana przez europejskich klientów. Czym cechuje się to rozwiązanie? Przede wszystkim dobrymi osiągami, dynamiczną jazdą i wytrzymałością. Skrzynie DSG mogą działać w półautomatycznym lub automatycznym trybie.
Jak działa skrzynia dwusprzęgłowa DSG? W tym wypadku sposób działania wiąże się ze skrzynią manualną z trzema wałkami i podwójnym sprzęgłem wielopłytkowym. Dzięki temu możliwe jest połączenie dwóch biegów w jednym czasie. Podczas dynamicznej jazdy autem, skrzynia zapina jeden sterowany bieg przez jedno sprzęgło, a wyższy bieg pozostaje w gotowości. Jest on uruchamiany po uzyskaniu odpowiedniego momentu obrotowego. Co ciekawe, zmiana biegu trwa ok. 0,2 sekundy, siła napędowa jest niezachwiana, a obroty spadają w minimalnym zakresie. Najważniejsze atuty to:
- brak szarpania podczas zmiany biegów,
- szybki czas załączania biegu,
- \niższe zużycie paliwa,
- doskonała dynamika jazda.
Skrzynia DSG to rozwiązanie, które daje pełen komfort kierowcy.
Skrzynia CVT
Kierowcy mogą postawić także na automatyczną skrzynię CVT. Jest ona zazwyczaj stosowana w markach typu Toyota, Lexus, Subaru, Audi, Nissan i Volvo. Skrzynia CVT jest automatem bezstopniowym, w którym zmiana przełożenia jest praktycznie nieodczuwalna. W efekcie kierowca może cieszyć się wysoką kulturą pracy silnika i komfortem jazdy. Warto podkreślić, że skrzynie CVT są tańsze w serwisowaniu i eksploatacji.
Skrzynia CVT to pasowy układ, który składa się z dwóch kół pasowych i płaskich stożków. Te elementy oddalają się od siebie lub przybliżają, co wpływa na regulację zachodzenia pasa na stożki. Stożki są z kolei poruszane za pomocą siłowników hydraulicznych, sterowanych elektronicznie na podstawie prędkości jazdy, pracy przekładni, szybkości naciskania pedału gazu i jego umiejscowienia. Pewną odmianą skrzyni tego typu jest model e-CVT, wykorzystywany w hybrydowych autach marki Lexus i Toyota. Układ składa się z silnika elektrycznego, przekładni planetarnej i generatora. Przekładania ma za zadanie dzielić moment obrotowy i prędkość obrotową silnika spalinowego między koła pojazdy w sprężeniu z elektrycznym silnikiem. Kierowcy doceniają fakt, że mogą efektywnie odzyskiwać energię w trakcie hamowania rekuperacyjnego.
Proces wyboru jest zależny od oczekiwań kierowcy i jego preferencji. Profesjonalny serwis automatycznych skrzyń biegów oferuje fachowe naprawy i regeneracje ważnych podzespołów w aucie. W serwisie znajdziemy zarówno skrzynie CVT, jak i DSG.